پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3875
-
الف
+

«گاندو»، الگوی شاخص آثار پلیسی امنیتی

سریال «گاندو»، از زبان یکی از منتقدان سینما و تلویزیون مورد بررسی قرار گرفت.

جبار آذین: سریال «گاندو» امروزه به یکی از مجموعه‌های شاخص و خوش ساخت در حوزه آثار پلیسی، معمایی و امنیتی تلویزیون کشور بدل شده است.

به گزارش آی‌فیلم، جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون سریال «گاندو ۲» گفت: یکی از مجموعه‌های شاخص، درخشان، بامحتوا و خوش ساخت در حوزه آثار جنایی، پلیسی، معمایی و امنیتی تلویزیون کشور، مجموعه تلویزیونی «گاندو» است. با توجه به اینکه در عرصه آثار پلیسی در کشور تاکنون فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی تولید شده، اما اغلب این آثار یا برگرفته از تخیل و ذهنیت سازندگان و نویسندگان آن‌ها بوده‌اند یا به تقلید و کپی‌سازی از آثار خارجی به مرحله تولید رسیده‌اند اما «گاندو» یکی از بهترین نمونه‌های این قبیل آثار جنایی، پلیسی، معمایی و امنیتی با ساختار درست و متاثر از فضای فرهنگی ایرانِ اسلامی است.

وی در ادامه افزود: «گاندو» به عنوان یک اثر برجسته و نمونه می‌تواند الگوی تولید این قبیل آثار قرار بگیرد. «گاندو» به لحاظ موضوع و مضمون بر اساس پرونده‌های سیاسی و امنیتی دادگاه‌های کشور نگاشته شده و در قالب یک فیلمنامه خوش پرداخت در دست کارگردانی با تجربه و با دانش و متعهدِ تلویزیون قرار گرفته تا از آن یک مجموعه مانا و تماشایی تلویزیونی بسازد.

این مدرس سینما و تلویزیون تصریح کرد: پخش نخست «گاندو» گرچه به لحاظ موضوعی، مضمونی و فیلمنامه برجستگی‌های بیشتری نشان می‌داد، اما با مسلط شدن و تجربه اندوزی قوی و غنی شده جواد افشار در «گاندو ۲» هم به لحاظ ساختار هنری، هنرمندانه به تصویر کشیده شده و هم موضوع‌های ملی و امنیتی به درستی در قالب فیلمنامه پردازش شده‌اند.

این منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: سربازان نظامی و پلیسی کشور در سریال «گاندو» و حتی سریال‌هایی که به لحاظ ساختار در سطح این سریال نیستند مانند «خانه امن» و حتی «هوش سیاه» به تصویرگری نیرو‌های پر تلاش و زحمت‌کش امنیتی کشور پرداخته‌اند که بسیار به جا و مناسب است.

آذین ضمن تاکید بر الگو قراردادن مجموعه‌هایی نظیر «گاندو» بیان کرد: تمام این نکات را باید در کنار تولیدات روزمره تلویزیون قرار داد. مسئولان تلویزیون و همچنین متولیان سینما می‌توانند با الگو قرار دادن مجموعه خوب و موفق تلویزیونی «گاندو»؛ تولید اینگونه آثار را در دستور کار خود قرار بدهند و علاوه بر رونق و تثبیت گونه و جریان پلیسی، معمایی و امنیتی که به دلیل ویژگی‌های انتقادی و فرهنگ اسلامی ایرانی ما دارای مولفه‌های خاص ایرانی هم هست؛ باعث تثبیت این جریان بشوند و همچنین با تشویق هنرمندان به تولید این قبیل آثار با ایجاد تنوع در تولید آثار اجتماعی و خانوادگی و حتی سیاسی، مسیر فیلمسازی و سریال سازی در کشور را به نقاط متعالی، مردم پسند و تاثیرگذار فرهنگی قرار بدهند.

بیشتر بخوانید:

فیلم‌های آخر هفته آی‌فیلم

مروری بر تازه‌ترین خبرهای فرهنگی هنری

ا.ا / س.م

نظر شما
ارسال نظر
عبدالرحمان بنی صالحی

باسلام ازشما تقاضادارم سریال اصحاب کهف و سریال تنهاترین سردار را بعد از پایان شدن سریال معصومیت ازدست رفته پخش کنید خاهش می کنم با تشکر وخسته نباشید